Verschillende soorten brouwerij verpakkingen en hun succes
Je loopt de supermarkt in, op zoek naar dat grote Nederlandse biermerk waar iedereen in het buitenland dol op is. Zodra je de hoek omslaat in de supermarkt zie je een rij vol brouwerij verpakkingen, allen met eigen kenmerken. Toch zie je direct welk merk je naar op zoek bent. Hoe dat komt? Herkenbaarheid van de verpakking, ofwel branding.
Wat is branding?
Branding is een term die letterlijk vertaald brandmerken betekent.Branden doe je met je logo/beeldmerk, huisstijl, je kleurkeuze en een sterke bedrijfsnaam die bij je bedrijf, diensten of producten passen. Branding is dus in feite terug te brengen naar de uitstraling van je bedrijf. Deze komt terug in onder andere:
- verpakkingen
- social media uitingen
- bedrijfswagens en bedrijfskleding
- visitekaartjes
- logo en website
Zoals je ziet is er dus van alles dat je kunt doen met die sterke branding. Als je bier verkoopt, is het ontzettend belangrijk dat je opvalt in de massa. Er zijn namelijk letterlijk honderden merken om uit te kiezen en jij probeert de consument ervan te overtuigen dat jouw product het beste is. Maar hoe doe je dat? Door op te vallen maar vooral ook dicht bij jezelf te blijven.
Herkenbaar product
Maak jij bijvoorbeeld bieren die duurzaam of organisch gebrouwen worden? Dan is dat een van je unieke punten. Dat wil je terug laten komen op verschillende manieren. Onder andere in je vormgeving kun je daarop inspelen door bijvoorbeeld icoontjes of kleuren te gebruiken die hier mooi op aansluiten. Maak je een biologisch product dan is fluoriserend geel misschien niet de kleur voor jou.
Opvallen met bierviltjes
Wie een biermerk heeft en brouwerij verpakkingen inkoopt, kan eigenlijk ook niet zonder bierviltjes. Deze zijn fantastisch toepasbaar om mee op te vallen. Bovendien zijn er enkele bedrijven die deze viltjes duurzaam kunnen produceren van afbreekbaar materiaal. Dit past weer goed bij de tijd waarin we leven.