Totaallogistiek
De uitbesteding van een bepaalde dienst binnen een onderneming is een strategische en zeer belangrijke beslissing die een grondige analyse vereist. Een van de redenen die deze modaliteit rechtvaardigen is het bereiken van een grotere efficiëntie, waarbij de aandacht wordt toegespitst op wat de onderneming het beste kan, d.w.z. op haar kernactiviteiten.
Het zorgt ook voor meer flexibiliteit en efficiëntie in de transport & logistiek operatie, samen met betere organisatorische prestaties door hogere productiviteit, betere kwaliteit, betrouwbaardere leveringen, snellere cyclustijden, beter gebruik van middelen, grotere beschikbaarheid en betere prestaties.
Door de uitbesteding van de transport & logistiek sector kunnen bedrijven hun dekking uitbreiden en een grotere toegang tot de markt krijgen via het netwerk van leveranciers en innovatieve ideeën ontvangen om hun bedrijf te verbeteren. Tegelijkertijd worden de geloofwaardigheid en het bedrijfsimago verbeterd door de associatie met belangrijke leveranciers.
Hoe relevant is de kwestie van de technologie?
Het is een bepalende variabele voor de modernisering van de sector transport & logistiek, met name op het gebied van informatieoverdracht, GPS-systemen, vlootbeheer, integratie met logistieke operatoren, geautomatiseerde controle van ladingen in alle stadia van de logistieke keten en het creëren van webpagina’s om de communicatie met de klanten te verbeteren.
Welke veranderingen moet Logistiek aanbrengen om het vervoer over land te verbeteren?
De modernisering van het vervoer is van fundamenteel belang voor de groei van de logistieke sector. Een prioritair aspect is de de-atomisering van deze markt, d.w.z. de consolidering van de omvang van de ondernemingen, waardoor het mogelijk zal worden de nodige investeringen te doen en de positionering in de commerciële kanalen te verbeteren in het licht van de vraag van de klanten naar meer efficiëntie en kwaliteit.
Evenzo is het van essentieel belang de kwestie van de opleiding in overweging te nemen. Beleidsmaatregelen voor de toegang tot opleiding en onderwijs van werknemers worden op twee manieren steeds belangrijker: voor werknemers en voor werkgevers.
Daarnaast moet de nadruk worden gelegd op de technologie, aangezien deze een bepalend aspect is voor de toekomst van de sector. Op het gebied van de logistiek is de ontwikkeling van marketing netwerken van essentieel belang om de dienstverlening te optimaliseren, een wereldwijde dienstverlening mogelijk te maken, de kwaliteit te verhogen, schaalvoordelen te genereren en van nieuwe technologieën te profiteren.
Wat het milieu betreft, is het van belang de indirecte kosten van het vervoer (lawaai, verontreiniging en ongevallen) te internaliseren; deze zijn gemakkelijk waar te nemen maar moeilijk te kwantificeren. Tegelijkertijd moet op het gebied van de infrastructuur een passende planning worden gemaakt voor de behoeften op middellange en lange termijn, waarbij de verschillende vervoermiddelen in een logistieke visie worden geïntegreerd.