Registratie van uren is belangrijk
Mijn oude baas had urenregistratie software, dit werkte ideaal. Een urenregistratie software heeft echt zijn voordelen, dit ervaarde ik ook. Je hebt bijvoorbeeld met zo’n software hele grote gemakken als het gaat om het bijhouden wie wanneer werkt. Denk daarnaast bijvoorbeeld aan ledenregistratie software, dit werkt ook ideaal om de registratie goed op orde te houden.
Kwantiteit of kwaliteit
Waar dit eigenlijk over gaat is een discussie over de focus op dingen die je kunt uitdrukken in getallen en dingen die je kunt uitdrukken in woorden. Kwantitatieve dingen kun je noteren als een getal en je kunt er allemaal statistiek mee bedrijven. Kwalitatieve dingen gaan meer over woorden, gevoelens en ervaringen en zijn veel minder goed om uit te drukken in getallen. Dat wil niet zeggen dat het niet geprobeerd wordt. Je hebt vast wel zo een survey ingevuld waarbij je op een schaal van 1 tot 5 moest aangeven hoe erg je het eens was met iets. Of hoeveel je last had van iets.
Het houdt niet op
Deze lijst gaat vaak heel erg lang door en op een gegeven moment heb je helemaal geen gevoel erbij. Als je 1 of 2 vragen krijgt waar je een cijfer op moet geven dan lukt dat misschien nog. Maar wat veel mensen missen is dat het cijfer niet het meest interessante gedeelte is van zo een survey. Wat veel interessanter is om te bekijken is de ervaringen en redenen die achter het cijfer schuilen. Ik heb voor universiteit diverse kwalitatieve onderzoeken gedaan. Deze onderzoeken worden vaak met een interview gedaan. Wat we deden was een codering opstellen wat een vrij kwantitatieve manier van analyseren is. Maar na het coden gebruikte we het om een kwalitatieve conclusie te kunnen trekken over de interviews.