Blijvende winkelervaring met 360 digital signage

Klanten komen al lang niet meer naar je winkel voor ‘zomaar’ een aankoop. Ze verwachten méér dan alleen een zaak vol koopwaar, ze willen een ervaring. Die bied je ze door een geïntegreerde 360 graden beleving met digital signage, waarbij beeld, geluid, geur en licht samen precies de juiste sfeer creëren.
Menselijk contact
Natuurlijk staat je personeel voorop als het gaat om klantervaring. Zij zijn behalve verkoper en expert ook gastheer of -dame. De klant mag de afgelopen jaren dan in hoog tempo mondiger en wijzer geworden zijn, hij wil in een fysieke winkel in de eerste plaats prettig ontvangen worden, zich thuis voelen. Internet heeft hem al een eind op weg geholpen bij het maken van zijn keuze, maar hij is niet voor niets naar de winkel gekomen: hij wil echt kunnen voelen en vergelijken, en echt menselijk contact.
De juiste ambiance
Een blijvende winkelervaring is daarnaast afhankelijk van slim toegepaste technologie: de 360 graden beleving. Juist de gebruiksvriendelijkheid en de flashy vormgeving van je web store vereisen dat ook je stenen winkel up to date is ingericht. Nieuwe technieken maken het mogelijk om heel subtiel met licht te werken, zodat je zaak altijd de juiste ambiance heeft voor potentiële kopers. Muziek speelt natuurlijk een vergelijkbare rol, en kan precies worden toegespitst op de smaak van je klanten. Onderschat ook het onbewuste maar krachtige effect van de juiste geur niet, een belangrijke reden om langer te blijven hangen in je winkel.
Wow-effect
Meer in-your-face zijn toepassingen als video; neem bijvoorbeeld de RFID-techniek, waarbij automatisch de juiste video start als de verkoper (of de klant) een bepaald item presenteert. Zulke mogelijkheden bieden gegarandeerd een wow-effect bij de klant. Natuurlijk werken dit soort tools alleen als ze op een uitgebalanceerde, geïntegreerde manier worden ingezet. Samen ondersteunen ze één overkoepelende sfeer, waarin de klant zich thuis voelt en genoeg prikkels krijgt om tot een weloverwogen aankoop te komen.